Táto webová stránka používa rôzne súbory pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné.
V súlade s platnou legislatívou prosíme o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie vašich preferencií.
Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť váš užívateľský komfort.
Viac informácií o cookies."Monografia je zameraná na špecifickú právnu formu pre naše územie, a to o pozemkových spoločenstvách. V máloktorej dedine či meste na Slovensku nie je pozemkové spoločenstvo, bežne nazývané urbár či komposesorát. Pozemkovým spoločenstvám sa venujem dennodenne, nielen v odbornej či vedeckej činnosti, ale aj ako advokát zastupujúci či už samotné spoločenstvá, alebo ich jednotlivých podielnikov. Problematika pozemkových spoločenstiev ma zaujala hneď po skončení vysokoškolských štúdií, v rámci praxe advokátskeho koncipienta, a to z jedného dôvodu – keď som dostal na stôl vec týkajúcu sa činnosti pozemkového spoločenstva, nevedel som o tejto právnej forme vôbec nič. Nerozumel som, prečo sa v právnickej literatúre, na právnických fakultách, ako aj v aplikačnej praxi tejto téme venuje tak málo priestoru, hoci takmer v každej obci na Slovensku pôsobí urbárske spoločenstvo. Pozemkové spoločenstvá sú pri nesmiernej rozdrobenosti vlastníctva ideálnou právnou formou na zabezpečenie hospodárenia v lesoch a na poľnohospodárskej pôde. Pozemkové spoločenstvá sú ideálnou právnou formou na ochranu lesnej a poľnohospodárskej pôdy pred špekulatívnymi nadobúdateľmi. Pozemkové spoločenstvá, hoci sú súkromnými právnickými osobami, svojou činnosťou sledujú verejný záujem v podobe ochrany lesnej a poľnohospodárskej pôdy tým, že na nej podnikajú na účely, na ktoré má táto pôda slúžiť.
Verím, že pozemkové spoločenstvá budú v našom právnom poriadku ešte mnohé desaťročia. Tomu má pomôcť aj táto monografia, a to tým, aby objasnila základné otázky týkajúce sa pozemkových spoločenstiev a spoločných nehnuteľností, resp. spoločne obhospodarovaných nehnuteľností, na ktorých pozemkové spoločenstvá zabezpečujú hospodárenie. Verím, že v tejto monografii nájdu užitočné informácie najmä samotné spoločenstvá a ich členovia. Zároveň je táto monografia určená sudcom, advokátom, ako aj pracovníkom okresných úradov pre ich potreby v aplikačnej praxi. V neposlednom rade je monografia určená študentom právnických fakúlt na oboznámenie sa s tým, čo je pozemkové spoločenstvo, ako funguje a aké činnosti vykonáva," Marek Maslák.
Recenzenti: doc. JUDr. PhDr. Adriana Švecová, PhD., JUDr. Milan Hlušák, PhD.
Variant | Množstvo | Cena bez DPH | Cena s DPH | |
---|---|---|---|---|
tlačená kniha | 1 ks | 30,00 € bez DPH | 31,50 € s DPH | |
e-knihai | 1 ks | 25,50 € bez DPH | 26,78 € s DPH |
Predkladané dielo prináša praktický náhľad do problematiky vecných bremien ako vecnoprávnych obmedzení vlastníckeho práva. Cieľom autora bolo zosumarizovať čo najširšie množstvo praktických prípadov a ich riešení, ktoré má napomôcť právnej praxi. Základom tohto diela judikatúra, a to najmä tzv. vlastníckeho senátu Najvyššieho súdu Českej republiky, ktorá tvorí primárny zdroj tohto diela. Dielo poskytuje tiež kritické názory k známej a publikovanej judikatúre Slovenskej republiky, najmä k spôsobu vedenia sporov pred súdmi, ako aj vydržaniu vecných bremien. Čitateľ tu nájde aj vzory žalobných návrhov, návod, akým spôsobom má uplatňovať subjekt z vecného bremena svoje nároky a s tým spojené ďalšie procesné aspekty konaní o vecných bremenách pred súdmi. Ide o praktickú príručku, ktorej použitie by malo nájsť svoje uplatnenie v právnej praxi.
Komentár k zákonu SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení zahŕňa ústavnoprávne i medzinárodnoprávne východiská ako rozsiahlejší a nevyhnutný základ pre právne bezchybnú interpretáciu ustanovení zákonnej úpravy právneho postavenia obcí a miest na Slovensku. Výklad paragrafového znenia zákona je napísaný stručne a zrozumiteľne. Ponúka precízne spracovaný zoznam súvisiacich ustanovení zákona a súvisiacich právnych predpisov.
Text sa člení podľa jednotlivých častí zákona, odsekov a písmen v rámci paragrafov. Vzhľadom na to, že obce a mestá sú podľa § 4 písm. b) Správneho súdneho poriadku orgánmi verejnej správy, ktorých rozhodnutia, opatrenia a iné zásahy sa preskúmavajú v správnom súdnictve, text komentára zahŕňa aj súvisiace vysvetlivky k ustanoveniam tohto osobitného zákona. Týkajú sa špeciálnej úpravy konaní vo veciach územnej samosprávy (§ 312a – § 374).
Okrem kľúčových súdnych rozhodnutí komentár obsahuje aj odkazy na publikované príspevky právnej teórie a na úpravu nových inštitútov vo všeobecne záväzných nariadeniach a vnútorných predpisoch obcí a miest, ktorých využitie v praxi odporúča aj Úrad splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre rozvoj občianskej spoločnosti. Život v obciach a mestách neustále prináša nové otázky vo veciach aplikácie zákona SNR č. 369/1990 Zb. Najväčšou inšpiráciou pre zákonodarcu a pre právnu teóriu je prax.
Právny stav k 1. júlu 2023.
V Ústave Slovenskej republiky je právo vlastniť majetok zakotvené ako základné ľudské právo v čl. 20. Pri vlastníctve nehnuteľností sa s ním spája aj evidencia, ktorú vykonáva Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky prostredníctvom okresných úradov v katastri nehnuteľností. Pravidlá jeho fungovania obsahuje katastrálny zákon, jeho vykonávacia vyhláška a spravovací poriadok.
Ponúkame vám komentár katastrálneho zákona, v ktorom je spracovaný výklad zákona od času jeho vzniku s dôrazom aj na praktické skúsenosti s jeho aplikáciou.
Tento komentár prináša tak znenie zákona a komentovanie jednotlivých ustanovení, ako aj prehľad judikatúry a názorov ústredného orgánu štátnej správy na úseku katastra, ktoré sú uverejňované v Katastrálnom bulletine.
Cieľom komentára je byť dobrou a spoľahlivou pomôckou pri výklade katastrálneho zákona v bežnej praxi.
Právny stav k 1. 4. 2024.
Publikácia, ktorá sa k vám dostáva, si kladie náročný cieľ vystihnúť kritické momenty reformy stavebného práva a pripravovaného zákona tak, aby súčasne:
a) poskytla ucelenú právnu argumentáciu pre obce a mestá, stavebníkov aj študentov stavebných a právnických fakúlt;
b) kormidlovala medzi rôznymi výkladmi už etablovaných inštitútov, ako aj nových, ktoré doteraz právo nepoznalo, a to najmä s akcentom na nie vždy šťastnú terminológiu najmä reformy z roku 2022.
Naša publikácia je reakciou na dopyt trhu po orientácii sa v medziobdobí.
Výber tém zodpovedá skúsenostiam autora s právnou praxou.
Výber judikatúry, ktorá je vždy sústredená za každou časťou publikácie, má hlavne cieľ podporiť argumenty uvedené v textovej časti alebo upozorniť na iné právne otázky. Vzhľadom na vývoj legislatívy nie je možné štandardným spôsobom použiť judikatúru, a to najmä z dôvodu, že k novej legislatíve judikatúra ešte ani nemôže byť. Použitie judikatúry sa niekedy viaže k abstraktným princípom, ktoré sú ale kľúčové pre použitie v rámci právno-aplikačnej praxe. Okrajovo autor využil aj českú judikatúru. Použitie českej judikatúry je niekedy podrobené kritike. V rámci ustálenej rozhodovacej činnosti najmä najvyšších súdnych inštitúcií, ako sú NSS SR a ÚS SR, však v rozhodnutiach autor vidí mnohokrát inšpiráciu rozhodovacou činnosťou a doktrínou z Českej republiky.
Publikácia obsahuje 48 rozhodnutí súdov ÚS SR, NS SR, NSS SR, ÚS ČR a NS ČR.
Pevne veríme, že naša publikácia prispeje k rozvoju slovenského stavebného práva v súlade s požiadavkou na právny štát a ústavnosť a zákonnosť rozhodovacích procesov vo verejnej správe.
Obsah
1 Úvod do reformy stavebného práva
Súvisiaca judikatúra
2 Organizácia verejnej správy v nových právnych predpisoch
Súvisiaca judikatúra
3 Územný plán
Súvisiaca judikatúra
4 Záväzné stanovisko
Súvisiaca judikatúra
5 Stavba a obydlie
Súvisiaca judikatúra
6 Účastník konania, námietky a ochrana pred zneužitím práva
Súvisiaca judikatúra
7 Významné a strategické investície
Súvisiaca judikatúra
8 Základné body pripravovanej novej legislatívy
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)
Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní
Vyhláška č. 392/2023 Z. z. Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky o obsahu a spôsobe spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích podkladoch a všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a funkčné využívanie územia