Táto webová stránka používa rôzne súbory pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné.
V súlade s platnou legislatívou prosíme o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie vašich preferencií.
Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť váš užívateľský komfort.
Viac informácií o cookies.Druhé rozšírené vydanie publikácie Daňové judikáty, okrem pôvodných 50 daňových judikátov obsahuje 15 nových daňových judikátov spolu s komentárom autora JUDr. Patrika Benčíka. Podľa názoru autora ide o najkomplexnejší súbor daňových judikátov vydaný v knižnej podobe na trhu daňových a právnych informácií. Je reflektovaním 22-ročnej právnej praxe autora, ktorý má na konte 333 súdnych sporov s finančnou správou, čo je jedno z najvyšších čísel daňových káuz na Slovensku.
Komparatívnou výhodou publikácie je, že daňové judikáty nie sú iba teoretizovaním autora, ale ide o rozsudky súdov v daňových kauzách, v ktorých autor v 90 % prípadov reálne zastupoval klientov ako daňové subjekty v daňovom konaní a žalobcov v súdnom konaní. Sú to teda „jeho“ reálne daňové kauzy. Preto má komentár autora na záver každého judikátu pridanú hodnotu, informáciu, ako súdny spor s finančnou správou dopadol, t. j. či žalobca súdny spor vyhral alebo prehral. Každý judikát v publikácii obsahuje číslo konania rozsudku, aby sa čitateľ naň mohol v daňovej praxi odvolať. Judikáty sú preklopením rozhodovacej praxe súdov na konkrétny daňový prípad. Sú návodom, ako majú v praxi daňové úrady postupovať v analogických prípadoch. Sú dotváraním práva súdom a vypĺňajú medzery a legislatívne vákuum v zákonoch.
Novinkou je etablovanie novej sústavy správnych súdov. V minulosti o daňových kauzách v prvom stupni rozhodovalo 8 krajských súdov a o odvolaní Najvyšší súd SR. V súčasnosti rozhodujú v prvej inštancii tri správne súdy (Bratislava, Banská Bystrica a Košice) a o kasačných sťažnostiach rozhoduje Najvyšší správny súd SR. Preto väčšina publikovaných daňových judikátov pochádza „z dielne“ posledne menovaného súdu.
Publikácia je určená pre advokátov, daňových poradcov, audítorov, všetky kontrolované daňové subjekty, ale aj (možno neštandardne) pre daňové úrady. Kritériom pre zaradenie judikátu do publikácie nie je výhra daňového subjektu, ale to, či obsahoval zaujímavú právnu vetu.
Distribúcia po 15. 5. 2025.
Komentár k zákonu o ochrane svedka pomerne podrobne analyzuje a interpretuje jednak základné pojmy, ktoré sú legálne definované zákonodarcom v úvodných ustanoveniach zákona, podmienky poskytovania ochrany ohrozeným a chráneným svedkom, procedurálne postupy zahŕňajúce rozhodnutia o poskytovaní ochrany týmto svedkom, podmienky ukončenia vykonávania opatrení na ochranu týmto svedkom atď.
Cieľom komentára je poskytnúť výklad príslušných ustanovení zákona o ochrane svedka v širších súvislostiach. Tento výklad, pri ktorom sa použili štandardné metódy výkladu práva, korešponduje štruktúru (členenie) samotného zákona. K niektorým komentovaným ustanoveniam je sprístupnená konštantná judikatúra. Cieľom nebolo a ani nemohlo byť podrobne predstaviť metódy a formy poskytovania ochrany a pomoci ohrozenému a chránenému svedkovi. Uvedené metódy, postupy a formy sú upravené internými predpismi ministerstva vnútra a tvoria utajované skutočnosti podľa zákona č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Zákon o pobyte cudzincov upravuje práva a povinnosti osôb, ktoré nie sú občanmi Slovenskej republiky, v súvislosti s ich vstupom, pobytom a pohybom na území krajiny. Zahŕňa aj pravidlá týkajúce sa vycestovania do iných členských štátov Európskej únie alebo tretích krajín. Okrem toho stanovuje podmienky ochrany hraníc a povinnosti nielen štátnych orgánov, ale aj subjektov, ktoré prichádzajú do kontaktu s cudzincami – zamestnávateľov, prenajímateľov, dopravcov či škôl.
Tento zákon však nie je jediným právnym predpisom v oblasti pobytu cudzincov. Je potrebné ho vykladať v súvislosti s právnymi normami Európskej únie, ako sú vízový kódex či Kódex schengenských hraníc, a tiež s podzákonnými predpismi, ktoré definujú záujem Slovenskej republiky pri udeľovaní národných víz pre občanov tretích krajín.
Najdôležitejšie pre zamestnávateľov je prepojenie zákona o pobyte cudzincov so zákonom o službách zamestnanosti, ktorý určuje podmienky zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín a povinnosti, ktoré z toho vyplývajú.
Do komentára je zapracovaná aj doteraz najrozsiahlejšia zmena v procese zamestnávania cudzincov, ktorá zásadne presunula niektoré povinnosti zo štátnych orgánov, najmä cudzineckej polície, priamo na zamestnávateľov.
Cieľom komentára je byť praktickou pomôckou predovšetkým pre zamestnávateľov, ktorí chcú mať jasno v procese zamestnávania cudzincov a vyhnúť sa následkom spojeným s porušením legislatívy. Súčasne môže byť užitočný aj pre širšiu odbornú verejnosť, ktorá sa zaoberá problematikou migrácie a pracovného práva.
Právny stav k 15. 7. 2025